Trenuri cu prioritate

Momentan acest titlu nu se află în stoc. Intră în pagina de produs, și alege să fii notificat prin email când reintră în stoc!

Alte titluri publicate de același autor:

Bohumil Hrabal - L-am servit pe regele Angliei Vezi detalii Bohumil Hrabal - L-am servit pe regele Angliei IN STOC Pret: 20,00 Lei
Bohumil Hrabal - O singuratate prea zgomotoasa Vezi detalii Bohumil Hrabal - O singuratate prea zgomotoasa IN STOC Pret: 30,00 Lei

O singurătate prea zgomotoasă, L-am servit pe regele Angliei sau Scrisori către Dubenka sunt doar trei dintre zecile de titluri cu care Bohumil Hrabal a reușit să acapareze atenția publicului. Acesta s-a născut pe 28 martie 1914 într-un orășel din vechea Austro-Ungaria într-o familie de clasă medie. A urmat cursurile de drept la Universitatea Carolină din Praga, domeniu în care a obținut și doctoratul în 1946 dar odată cu venirea războiului nu și-a putut practica meseria. În timpul luptei a fost muncitor la căile ferate și telegrafist iar după a urmat mai multe meserii, cum ar fi comis voiajor sau ambalate de hârtie. Multe dintre operele sale au fost interzise ceva vreme în Cehoslovacia și în țările comuniste dar în vremurile moderne cu toții au avut acces la ele.
După ce a scris o viață întreagă cu umor negru, și sfârșitul său a fost unul de comedie. Fiind internat la spital, în dimineața de 3 februarie 1997 a decis să hrănească porumbeii de la pervaz doar că a căzut de la etajul cinci și cortina a fost trasă imediat.
Romanul "Trenuri cu prioritate" a fost publicat pentru prima dată în 1965 în limba cehă. În limba română apare în 2000 la Editura Societății Culturale și Știintifice Ivan Krasko și la editura Art în 2012. La doar un an distanță de la publicare apare și pelicula cinematografică în regia lui Jiri Menzel.
Aproape de sfârșitul celui de Al Doilea Război Mondial, Milos Hrma este angajat ca dispecer de trenuri într-o gară micuță. După ce îmbracă noua uniformă așteaptă cu nerăbdare ca tatăl său, mecanic de tren pensionat înainte de vârsta, să înceapă să evite munca. Începe să dezvolte o relație cu dirijoarea de trenuri Masa iar aceasta aflând că încă este virgin decide să petreacă noaptea împreună. Va fi o dezamăgire din ambele puncte de vedere și a doua zi Milos decide să se sinucidă. Un tânăr medic îl salvează și îi explică la vârsta lui este normal ce s-a întâmplat și îi recomandă ca pe viitor să nu se mai gândească la femeia din fața lui, ci la subiecte ce îl distrag. Germanii și colaboratorii lor încep să se retragă când partizanii încep să atace căile ferate iar agentul Viktoria le aduce o bombă cu ceas pentru a distruge tot ce pare suspect. Asta îi va rezolva lui Milos problema sexuală într-un mod ciudat. În momentul în care un tren suspect se apropie de gară următoarea zi, Milos aruncă bomba într-un semafor și se extinde pe șine. Un soldat din tren îl vede și începe să tragă în el până ce trupul cade în trenul lor. Povestea însă nu se termină aici pentru că acel soldat va fi audiat și toată lumea devine descurajată de acest eveniment. Viața oamenilor obișnuiți a fost zguduită de toate cele întâmplate și familia sa, mai mult ca oricine, a suferit pierderi. Inspirația a venit dintr-un eveniment real și anume detonarea unui tren din munții Germaniei dar și de experiența sa de dispecer din gara Kostomlaty nad Labem.


sus