G.W.F. Hegel a fost unul dintre cei mai importanți filosofi germani și o figură centrală a idealismului german. Personalitatea și opera lui au influențat profund filosofia, istoria, politica și literatura europeană.
Cartea "Prelegeri de filosofie a istoriei", publicată pentru prima oară în anul 1837, este una dintre cele mai influente lucrări de filosofie a istoriei. Ea prezintă viziunea hegeliană conform căreia istoria lumii nu este o simplă înșiruire de fapte, ci un proces rațional. Autorul nu privește istoria ca pe o înșiruire de fapte, ca pe o cronologie seacă, ci ca pe o poveste vie, plină de tensiuni, prin care se exprimă însăși esența umană: dorința de libertate. Pentru Hegel, istoria lumii este "tribunalul universal" unde fiecare popor, fiecare conducător și fiecare faptă își găsește locul și rostul. Marii oameni ai istoriei nu sunt eroi solitari, ci mesageri ai unui Spirit mai înalt, care îi folosește pentru a împinge omenirea înainte. Astfel, Alexandu cel Mare, Napoleon sau alte figuri legendare nu sunt doar personaje, ci instrumente ale unei raționalități vaste. Ideea că "tot ce este real este rațional" poate fi tulburătoare, ea pârând că justifică chiar și suferința, războaiele, nedreptățile - căci toate ar fi părți ale drumului către libertate. Dar tocmai aici stă frumusețea și dificultatea gândirii hegeliene: să vezi în haosul istoriei o logică, un fir nevăzut care țese destinul uman. Lucrarea este un text eurocentric: Hegel pune Europa în centrul lumii, ca loc al adevăratei libertăți, privind celelalte culturi ca pe niște trepte preliminare. Privit astăzi, poate părea limitativ, chiar nedrept. Totuși, în contextul epocii sale, el oglindește convingerea că Occidentul era chemat să fie purtătorul progresului. Ceea ce rămâne actual din aceste prelegeri este credința autorului că omul, prin istorie, se apropie treptat de libertate. Fie că suntem sau nu de acord cu ideea unui "sens final" al istoriei, putem recunoaște în gândirea sa o chemare la speranță: aceea că, dincolo de tragedii și destrămări, există mereu o mișcare ascendentă. Printre temele principale ale lucrării se numără: raționalitatea istoriei - autorul afirmă că istoria are o logică interioară și că evenimentele, oricât de violente sau absurde ar părea, contribuie la împlinirea unui scop mai înalt; progresul libertății - tema centrală a operei este ideea că istoria omenirii reprezintă drumul către conștiință și realizarea libertății; rolul personalității istorice - Hegel acordă o importanță aparte marilor conducători, pe care-i vede ca "eroi ai Spiritului", instrumente prin care istoria își atinge scopurile; teleologia - istoria nu este un șir întâmplător, ci are un telos, un scop final: realizarea libertății absolute în statul modern. Lucrarea are un stil dens, conceptual, tipic filosofiei germane din secolul al XIX-ea. Deși este o carte de filosofie, nu lipsesc pasajele descriptive și evaluările culturilor și civilizațiilor, ceea ce îi conferă și o valoare literară. Stilul este uneori solemn, aproape profetic, subliniind ideea unei istorii grandioase, dirijate de o rațiune universală. Viziunea autorului este una idealistă și eurocentrica, acesta considerând Europa ca fiind centrul progresului istoric și locul unde libertatea își găsește adevărată expresie. În același timp, el introduce o perspectivă unificatoare asupra istoriei, oferind un cadru de interpretare coerent și original. Criticii văd în Hegel un gânditor grandios, dar și periculos prin tentația de a justifica orice realitate istorică drept "rațională".
Cartea "Prelegeri de filosofie a istoriei" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în opt ediții, și anume: Editura Academiei Republicii Populare Române (1963), Humanitas (1997), Paralela 45 (2006), Editura Academiei Republicii Socialiste România (1966), Humanitas (1995), Editura Academiei Republicii Populare Române (1968), Editura Academiei Republicii Socialiste România (1969), Editura Academiei Române (2005) și Editura Academiei Republicii Populare Române (1964).