Volumul memorialistic Bricabrac, semnat de Lucian Pintilie, unul dintre cei mai importanți regizori români de teatru și film, este o lucrare construită din fragmente, amintiri, reflecții și evocări disparate, care alcătuiesc un mozaic al unei vieți dedicate artei și confruntată cu istoria complicată a României din a doua jumătate a secolului al XX-lea. Titlul sugerează chiar această natură eterogenă a textului – un ansamblu de piese aparent neînchegate, dar care, puse laolaltă, conturează portretul unui artist lucid, incomod și deopotrivă vulnerabil.
Cartea nu este o autobiografie lineară, simplă, ci o construcție fragmentară, o colecție de instantanee care surprind momente esențiale din parcursul său personal și profesional. Pintilie alternează confesiunea intimă cu analiza critică, îmbinând observațiile amare despre realitatea socială și culturală a României cu reflecții despre artă, prietenie, iubire și moarte. Amintirile din copilărie și tinerețe se împletesc cu evocarea întâlnirilor decisive cu actori, scriitori și regizori, precum și cu rememorarea exilului și a experienței din Occident, care i-au oferit libertatea de a crea, dar și sentimentul permanent al înstrăinării.
Un nucleu important al volumului îl reprezintă confruntarea cu cenzura comunistă și cu absurditățile sistemului totalitar. Pintilie își rememorează cu ironie amară dificultățile întâmpinate în punerea în scenă a pieselor sale, interdicțiile, retragerile spectacolelor, dar și solidaritatea artiștilor care au încercat să reziste. Totodată, autorul vorbește despre iluzia libertății absolute din Occident, unde succesul nu l-a scutit de neliniște și de sentimentul unei ruperi definitive de rădăcini. Astfel, cartea capătă o dimensiune dublă: pe de o parte, radiografia lucidă a lumii artistice din România comunistă, pe de altă parte, o meditație asupra exilului și a identității.
Pintilie nu ocolește nici dimensiunea personală. Evocă relațiile afective și prieteniile intense, dar și conflictele inevitabile care au marcat drumul său. Tonul său este adesea confesiv, dar păstrează un amestec de distanță ironică și sinceritate brutală. Cartea se citește precum o confesiune fragmentară, în care autorul evită deliberat construcția unei narațiuni perfecte, preferând să lase loc ezitărilor, contradicțiilor și detaliilor aparent nesemnificative.
Un aspect remarcabil al volumului este felul în care Pintilie reflectează asupra rolului artei. El consideră teatrul și filmul ca forme de rezistență, ca modalități de a înfrunta absurdul lumii și de a spune adevărul atunci când realitatea oficială era deformată de ideologie. Totodată, nu ezită să-și recunoască limitele și să-și exprime deziluziile, fie legate de public, fie de receptarea critică. Această luciditate îi conferă textului o forță aparte: Pintilie nu caută să se glorifice, ci să înțeleagă și să transmită frământările unui artist care a trăit între două lumi.
Bricabrac este, în esență, un testament intelectual și artistic. Prin fragmentele sale, Lucian Pintilie reconstituie nu doar o biografie personală, ci și o frescă a unei epoci marcate de tensiuni, compromisuri și rezistență. Cartea oferă cititorului atât imaginea unui destin individual, cât și oglinda unei generații de artiști care au încercat să supraviețuiască între presiunea politică și dorința de libertate. În final, din „bricabracul” de amintiri și reflecții se conturează portretul unui om care a refuzat să se lase redus la tăcere și care a transformat fragmentele de viață în mărturie și artă.
Pe site-ul nostru, la numai un click depărtare, cartea este de găsit în mai multe ediții, după cum urmează: Humanitas (2003), Humanitas (2012).