Natsume Soseki este unul dintre cei mai importanți scriitori japonezi moderni. Este cunoscut pentru operele sale care explorează psihologia umană, singurătatea, vinovăția și tensiunile dintre tradiție și modernitate. Cele mai cunoscute lucrări ale sale includ "Eu, motanul", "Kokoro", "Botchan" și "Sanshiro".
Cartea "Eu, motanul", publicată pentru prima oară în anul 1905, este una dintre cele mai originale și amuzante opere ale literaturii japoneze moderne. Autorul folosește perspectiva inedită a unui motan narator pentru a satiriza societatea japoneză aflată într-un moment de profundă transformare după perioada Meiji. Romanul este o combinație elegantă de comedie, observație socială și reflecție filosofică. Narațiunea este prezentată din punctul de vedere al unui motan vagabond care ajunge în casa profesorului Kushami. Motanul, inteligent, ironic și adesea superior, observă și comentează comportamentul oamenilor cu un umor mușcător. El nu are un nume, această lipsă accentuând ideea că identitatea lui se formează prin observarea celorlalți. Romanul nu are o acțiune lineară convențională, fiind construit din episoade, din situații comice și incursiuni filosofice. Opera este, înainte de toate, o satiră a Japoniei modernizate, în care valorile occidentale intră în conflict cu tradiția. Prin ochii unui motan, Soseki remarcă: snobismul intelectualilor; superficialitatea dorinței de "a părea modern"; ipocrizia morală; ineficiența profesorilor și pretențiile studenților. Motanul devine un observator perfect: detașat de convențiile umane și, tocmai de aceea, obiectiv. Comentariile motanului dezvăluie o viziune sceptica asupra oamenilor. Aceștia sunt portretizați ca fiind confuzi, vanitoși, obsedați de statut social, incapabili să trăiască în mod autentic. Deși romanul este comic, există subtexte filosofice care chestionează sensul vieții moderne și fragilitatea intelectualilor. Ca în multe opere ale lui Soseki, apare tensiunea dintre valorile tradiționale japoneze (simplitate, modestie, armonie) și influențele occidentale (ambiția, individualismul, schimbarea rapidă). Protagonistul privește cu ironie încercările stângace ale oamenilor de a se adapta la modernitate. Stilul lui Soseki este unul rafinat, ironic și plin de inteligență. Motanul folosește un limbaj sofisticat, parodiind stilul filosofic și literar al epocii. Umorul derivă din contrastul dintre statutul modest al motanului și înțelepciunea lui neașteptată, exagerarea defectelor umane, situațiile domestice absurde și autoironia naratorului. În plan tematic, "Eu, motanul" reflectă conflictele identitare ale Japoniei moderne. Personajele umane, deși diferite în temperament și rol social, sunt unite prin aceeași anxietate culturală: dorința de a adopta modele occidentale și incapacitatea de a se desprinde de tradiții. Profesorul, de pildă, simbolizează intelectualul mediocru, prins între idealul occidental al erudiției și incapacitatea de a-l întrupe în mod autentic. Motanul remarcă adesea ipocrizia, imitația sterilă a obiceiurilor europene și goliciunea discursurilor savante. Lumea romanului e o miniatură a societății Meiji: o societate nesigură, contradictorie, în permanentă căutare de sine. Stilul lui Soseki contribuie decisiv la complexitatea textului. Scriitura este ironică, elegantă, uneori parodică, iar discursul naratorului se remarcă prin rafinament lexical și spirit mușcător. Umorul nu este gratuit, el devine o formă de diagnostic cultural. Acolo unde oamenii se complac în autosuficiență, motanul devine oglinda care le expune defectele. Deși satira este predominantă, din roman traspare și o melancolie subtilă, o conștiință a fragilității umane. În spatele ironiei se simte preocuparea lui Soseki pentru sensul existenței și pentru singularitatea interioară, teme ce vor fi dezvoltate în operele sale ulterioare, precum "Kokoro". Finalul romanului, în care motanul începe să-și conștientizeze propriile limite, funcționează ca o inversare ironică: observatorul devine, treptat, parte a lumii pe care o analizează. Deși superior în inteligența față de oamenii din jur, motanul nu este un narator infailibil.
Cartea "Eu, motanul" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru într-o singură ediție, și anume: Babel (2010).