Filtre:
Edituri
 Humanitas(3) Paideia(2) Herald(1) Univers Enciclopedic Gold(1) Polirom(1) Stiintifica(1) Univers Enciclopedic(1)
Pret
An aparitie
19942016
Limba
 Romana(9) [bilingv]Romana si latina(1)
Coperti
 Brosate(10)
Colectii
 Quinta Essentia(1) Cogito(1) Paideia Colectia de Studii si Eseuri(1)

Filtrează
Carti Toma D Aquino
Ordonează
Pagina: 1
Carti Toma D Aquino
Despre Toma D’Aquino

Sfantul Toma D’Aquino (n. 1225 – d. 7 martie 1274) a fost un calugar, filozof, preot si doctor dominican in medicina. Este cunoscut si ca doctorul Angelicus sau Communis.

La varsta de cinci ani Toma si-a inceput educatia timpurie la Monte Cassino, dar dupa ce conflictul militar dintre imparatul Frederic al II-lea si Papa Grigorie al IX-lea s-a revarsat in abatie (la inceputul anului 1239), Landulf si Teodora l-au inscris pe Thomas la studioul general (universitate) recent infiintat de Frederick la Napoli. Acesta a fost, probabil, momentul cand Toma a fost prezentat lui Aristotel, Averroes si Maimonides, care ar fi influentat filozofia sa teologica. De asemenea, in timpul studiului sau de la Napoli, Tomas a intrat sub influenta lui Ioan de Sf. Iulian, un predicator dominican la Napoli, care a participat la efortul activ din partea dominicanilor pentru a recruta adepti devotati. Petrus de Ibernia a fost acolo profesorul sau in aritmetica, geometrie, astronomie si muzica.

La varsta de nouasprezece ani, Toma a hotarat sa se alature ordinului dominican recent fondat. Acest fapt nu a fost pe placul familiei sale. In incercarea de a preveni imixtiunea Teodorei in alegerea lui Tomas, dominicanii au dispus mutarea lui Thomas la Roma si de la Roma, la Paris. Cu toate acestea, in timpul calatoriei sale la Roma, conform instructiunilor Theodorei, fratii sai l-au analizat in timp ce bea dintr-un izvor si l-au dus inapoi la parintii sai.
In incercarea de a-l impiedica sa isi asume obiceiul dominicanilor si de a-l impinge sa renunte la noua sa aspiratie, Thomas a fost tinut prizonier aproape un an in castelele familiei de la Monte San Giovanni si Roccasecca. Preocuparile politice l-au impiedicat pe Papa sa ordone eliberarea lui Thomas, care a avut ca efect prelungirea detentiei acestuia. El a trecut aceasta perioada de incercare indrumandu-si surorile sale si comunicand cu membrii Ordinului Dominican. Membrii familiei au devenit disperati sa-l descurajeze, dar a ramas hotarat sa se alature dominicanilor. La un moment dat, doi dintre fratii sai au recurs la masura angajarii unei prostituate pentru a-l seduce. Conform legendei, Toma a alungat-o folosind un fier incins, iar doi ingeri i-au aparut in timp ce dormea, intarindu-i hotararea de a ramane celibatar.

Pana in 1244, vazand ca toate incercarile ei de a-l descuraja pe Thomas au esuat, mama sa a cautat sa salveze demnitatea familiei, aranjand ca Thomas sa scape noaptea prin fereastra lui. In mintea ei, o evadare secreta din detentie era mai putin umilitoare decat o predare deschisa catre dominicani. Thomas a fost trimis mai intai la Napoli si apoi la Roma pentru a-l intalni pe Johannes von Wildeshausen, maestrul general al ordinului dominican.

In 1245, Thomas a fost trimis in studiul Facultatii de Arte a Universitatii din Paris, unde l-a cunoscut pe savantul dominican Albertus Magnus, pe atunci fiind titularul catedrei de teologie la Colegiul St. James din Paris.

In 1252 s-a intors la Paris pentru a studia masterul in teologie. A predat Biblia ca profesor de ucenic si, dupa ce a devenit baccalaureus Sententiarum (licentiat al sentintelor), si-a dedicat ultimii trei ani de studiu sa comenteze Sentintele lui Peter Lombard (Libri Quattuor Sententiarum). In afara de scrierile maestrului sau, el a scris De ente et essentia (despre fiinta si esenta) pentru colegii sai dominicani din Paris.

In primavara anului 1256, Toma a fost numit maestru regent in teologie la Paris si una dintre primele sale lucrari la ocuparea acestui post a fost Contra impugnantes Dei cultum et religionem (Impotriva celor care asalta inchinarea la Dumnezeu si religia). In timpul mandatului sau din 1256 pana in 1259, Thomas a scris numeroase lucrari, printre care: Questiones disputatae de veritate, Quaestiones quodlibetales si Expositio super librum Boethii De hebdomadibus (comentariu despre De hebdomadibus al lui Boethius). Pana la sfarsitul regentei sale, Toma lucra la una dintre cele mai cunoscute opere ale sale, Summa contra gentile.

In 1259 a plecat pentru sase ani in Italia. Aici a dus la bun sfarsit lucrarea sa inceputa la Paris, Summa contra Gentiles, si a fost chemat de catre Papa Clement al IV-lea pentru a servi ca teolog papal.

Dupa ce a avut o experienta misterioasa in timpul unei liturghii, intreaga sa cariera a luat sfarsit. Nu a mai scris nimic. Dupa o convocare la o intrunire privind reconcilierea intre bisericile greaca si latina, a pornit la drum si a fost obligat sa sa se opreasca la castelul nepoatei sale. De acolo, dupa cateva saptamani, a fost transportat la o manastire cisterciana din vecinatate, unde si-a dat ultima suflare.


sus