Nichita Stănescu este unul dintre cei mai influenți poeți români postbelici, considerat de mulți drept continuatorul modern al lui Eminescu prin forța expresiei, curajul stilistic și profunzimea ideatică. Acesta nu scria poezie doar pentru a transmite emoții, el o "gândea". Crea concepte precum "necuvintele" - tăceri semnificative, lipsa ca formă de comunicare. Versul lui este adesea reflexiv, tensionat, abstract, dar profund.
Cartea "Epica magna", publicată pentru prima oară în anul 1978, este considerată una dintre cele mai mature și complexe creații ale lui Nichita Stănescu, apărută într-o etapă de deplină afirmare poetică. Lucrarea este o traversare existențială, în care autorul transformă poezia în epopeea universului interior, marcată de timp, durere și nevoia de sens. Prin folosirea unui limbaj dens, de structură aproape matematică, și imagini mitice sau vizuale dure, poetul devine un soldat al semnului, un cântăreț al lumii și un martor al fragilității existenței. Volumul "Epica magna" este o carte de poezie filosofică și existențială, în care Nichita Stănescu propune o epopee interioară despre lupta eului cu limitele cunoașterii, ale timpului și ale ființei. Nu este o epopee în sens clasic, ci una metafizică, desfășurată în planul gândirii și al sensibilității poetice. Lucrarea este traversată de teme majore: relația ființei cu timpul, condiția cuvântului în fața neantului, fragilitatea ființei, tensiunea dintre abstract și concret. Autorul transformă conflictul dintre litera "A" și cifra "1" într-un simbol central al volumului: un război ontologic între idee și materie, între gol și plin, între absență și prezență. Poezia capătă în "Epica magna" o funcție existențială, poetul scriind pentru a înțelege și pentru a exista, devenind un "cântăreț universal" care plânge în locul lumii întregi, ca o instanță a conștiinței colective. Stilul este dificil, dens, abstract, dar cu o forță lirică aparte. Autorul se folosește de limbaj logic și filosofic, introducând simboluri matematice, relații contradictorii, structuri autoreferențiale. Versurile nu spun o poveste, ci descriu stări, idei, revelații. Totuși, în ciuda abstracțiunii, poezia nu este rece, dimpotrivă, este profund umană și tragică. Lucrarea lui Nichita Stănescu nu este un volum facil, este o lectură solicitantă, dar extrem de valoroasă. Cititorul este obligat să regândească sensul poeziei, al limbajului și al propriei existențe. Aceasta nu este poezie pentru delectare, ci pentru inițiere. Volumul confirmă statutul autorului de poet al generației '60, dar totodată îl așeaza într-o categorie aparte: aceea a poeților gânditori, alături de nume ca Rainer Maria Rilke, Paul Celan sau Ezra Pound. "Adunarea prin îndepărtare", un poem al volumul "Epica magna" este o poezie scurtă, dar extrem de concentrată, unde Stănescu aplică o logică poetică destructivă: matematica devine metodă de a înțelege absența, distanța, pierderea. Nu e vorba de paradox gratuit, ci de un mod de a construi metafore existențiale din formule și tensiuni logice. Unul dintre cele mai tensionate și abstracte poeme din lucrarea lui Nichita Stănescu este "Finish", o meditație poetică despre moarte, epuizare, disoluție, dar spusă printr-un limbaj al geometriei și spațiului. În această poezie, alergarea simbolizează viață, timp, dorință de sine. Linia albă e pragul morții, al cunoașterii depline, imposibil de atins. Poemul e minimalist, dar metafizic: eul fiind prins între mișcare și oprire, între "eu" și "fostul eu".
Cartea "Epica magna" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în două ediții, și anume: Junimea (1978), Eminescu (1978) și Eminescu (1978).