Teologia dogmatica ortodoxa


Dumitru Staniloae - Teologia dogmatica ortodoxa
Lucrarea teologică “Teologia dogmatică ortodoxă” de Dumitru Stăniloae, a apărut în anul 1978, la Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, din București, fiind una dintre vastele lucrări de referință publicate de marele teolog transilvănean, lucrarea fiind publicată în trei volume de peste 1200 de pagini.
Lucrarea, dorește expunerea doctrinei creștinești în universul ortodoxiei de astăzi, astfel că, renumitul teolog, ajunge să ducă mai departe învățămintele desprinse din trecut, atunci când profeții și Iisus Hristos, au adus în rândul oamenilor puterea divină și credința pură, teologii și Părinții Bisericilor de astăzi, fiind cei care au preluat și au perpetuat învățătura creștinească, venită chiar și din învățăturile apostolilor.
Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, reprezintă singura publicație care duce mai departe învățămintele teologului Dumitru Stăniloaie, alte ediții, fiind publicate în anii 1996 și 2003, în format cartonat, cu supracopertă.
Dumitru Stăniloae s-a născut la data de 16 noiembrie 1903, în satul Vlădeni, din județul Brașov, pe atunci aflat în Austro-Ungaria, fiind un însemnat preot, teolog, profesor universitar sau traducător, specializat în dogmatică.
Din acest punct de vedere, Dumitru Stăniloae, este considerat unul dintre cei mai mari teologi europeni din secolul al XX-lea, lucrând mai bine de 40 de ani, la traducerea unor lucrări ample, de o importanță capitală pentru creștinătate, în general și pentru teologia dogmatică, în particular.
Dumitru, crește într-o familie modestă, fiind ultimul copil din cei cinci frați, familia acestuia având veleități legate de criștinătate încă de când acesta era copil.
Urmează cursurile primare în zona natală, pentru ca mai târziu, din anul 1914, acesta să frecventeze cursurile prestigiosului liceu brașovean “Andrei Șaguna”.
Mai departe urmează cursurile universitare la București, în cadrul “Facultății de Litere și Științe”, din cadrul Universității București, însă, nu rămâne aici, continuând studiile în cadrul “Facultății de Teologie”, din Cernăuți, finalizate în anul 1928, cu titlul de doctor.
De-a lungul timpului, merge să studieze la importante universități europene, teologia fiind punctul central pe care își canalizează atenția, reușind titluri de doctor în cadrul alor trei facultăți de prestigiu din Europa.
Printre cele mai importante opere semnate de autor, putem aminti de “Catolicismul de după război”, 1933, “Ortodoxie și românism”, 1939, “Iisus Hristos sau Restaurarea omului”, 1943 sau “Teologia Morală ortodoxă pentru Institutele Teologice”, 1981.
Lucrarea teologică “Teologia dogmatică ortodoxă” de Dumitru Stăniloae reprezintă o adevărată piatră de temelie așezată de marele teolog român, la căpătâiul neamului românesc, vorbind aici despre ideile desprinse, nu neapărat doar din sfera teologică, ci și din sfera moralității sau din sfera eticii, fiind un amplu document ce aduce creștinul în același punct comun cu omul ce nu are neapărat o credință , totul fiind explicat în așa fel încât, raționamentul să fie și el atins în toată această doctrină ce are tendința, în viziunea multora, de a se disipa în nisipurile mișcătoare ale științei.
Chiar dacă autorul face o transpunere între cosmos și om, acesta vorbește cu precădere despre puterea revelatoare pe care Dumnezeu și Duhul sfânt o au asupra existenței omului, acesta fiind dispus să aibă parte de toate raționamentele științifice, însă poate înțelege și forța revelatoare pe care se clădește creștinismul.
Pe de altă parte, autorul face o analiză atentă, dusă până în pragul filozofiei, căci filozofia, face și ea atingere unor aspecte dogmatice și teologice, îndreptate înspre revelațiile Dumnezeiești, Revelația Supranaturală, fiind un element de referință în înțelegerea sensului, în ceea ce privește scopul existenței, ori scopul creștinătății în lume.
Revelația venită din partea lui Dumnezeu, ajunge să fie ca o lumină de veghe în drumul omului spre înțelegerea spiritualității și a ideii de existență, astfel că, toate tentațiile omului, venite din raționalitatea unei vieți scurte, ajung să uniformizeze totul înspre înțelegerea sensului înalt al spiritualității.


sus