Teologia icoanei

Edițiile aflate acum în stocul anticariatului PrintreCarti.ro - Comandă online!

Leonid Uspensky - Teologia icoanei in Biserica Ortodoxa Rusa -50% Vezi detalii Leonid Uspensky - Teologia icoanei in Biserica Ortodoxa Rusa IN STOC Pret: 100,00Lei 50,00 Lei

Alte titluri publicate de același autor:

Leonid Uspensky - Calauziri in lumea icoanei -30% Vezi detalii Leonid Uspensky - Calauziri in lumea icoanei IN STOC Pret: 65,00Lei 45,50 Lei

Leonid Uspensky - Teologia icoanei
Leonid Uspensky a fost unul dintre cei mai importanți istorici de artă, teologi și iconografi ai secolului al XX-lea, recunoscut pentru studiile sale despre icoanele ortodoxe și tradiția bizantină. Stilul de scriere al autorului combină rigorile academice cu un stil aproape poetic atunci când descrie lumina, culoarea și compoziția icoanelor. Abordarea sa este una interdisciplinară: istorie, teologie, liturghie, estetică și experiență spirituală.
Cartea "Teologia icoanei", publicată pentru prima oară în anul 1994, este considerată - în lumea ortodoxă - o lucrare de referință pentru oricine vrea să înțeleagă incoana nu ca simpla artă, ci ca formă de teologie vizuală: adică o expresie a credinței, dogmei, spiritualității prin imagine. Cartea parcurge istoria icoanei de la primele veacuri creștine, trecând prin perioade de criză, maturizare teologică și estetică, până la evoluțiile icoanei în lumea modernă. În lucrarea sa, Uspensky explică faptul că icoana are rol sacramental: este legat de slujba liturgică, de participarea credinciosului la taina Bisericii. Viața liturgică și sacramentală este inseparabilă de imagine - icoana completează Liturghia, o explică, ajutând sufletul credinciosului să se conecteze la adevăruri creștine. Icoana nu este un "articol de muzeu" sau o artă decorativă, ci o realitate vie, tainică, un spațiu de întălnire între om și Dumnezeu - ceea ce conferă lucrării o dimensiune sacră, profundă. Icoana nu este doar o imagine, ea este o poartă între lumea vizibilă și cea invizibilă, un limbaj vizual care ne vorbește fără cuvinte. În "Teologia icoanei", autorul ne conduce într-o călătorie subtilă, în care fiecare formă, fiecare culoare și fiecare perspectivă are o semnificație profund spirituală. Stilul lui Uspensky combină rigoarea academică cu lirismul contemplativ. În paginile cărții, cititorul întâlnește descrieri precise ale compozițiilor iconografice, alternând cu reflecții poetice asupra luminii și culorilor, care transmit ideea că divinul poate fi experimentat prin privirea și contemplarea icoanei. Această alternanță între rațiune și sensibilitate conferă textului o muzicalitate subtilă, apropiind cartea de eseul literar mai degrabă decât de manualul tehnic. Tema centrală a operei este relația dintre materie și spirit, autorul demonstrând cum icoana, deși realizată din materiale fizice - lemn, pigmenți, aur - devine un canal prin care se revelează taina Întrupării, mântuirii și prezenței divine. O altă dimensiune importantă este continuarea tradiției, autorul explicând modul în care icoanele păstrează un limbaj constant de secole, indiferent de schimbările istorice sau sociale. Ele reprezintă vocea Bisericii, o voce care rămâne vie chiar și atunci când lumea se schimbă. Astfel, icoana devine un simbol al permanenței spirituale și al legăturii între generații. "Teologia icoanei" nu este doar o carte de teologie, este un eseu despre frumusețe, sacru și percepție spirituală. Prin această lucrare, Uspensky îi învață pe cititori să privească icoana cu ochii sufletului, descoperind în ea o fereastră spre divin, unde materia întâlnește spiritul, iar frumusețea se transformă în revelație. Un punct important ridicat de criticii literari este că "icoana" - în sens ortodox/tradițional - nu poate fi înțeleasă cu instrumente moderne de critică de artă sau estetică seculară, ci trebuie privită prin prisma experienței liturgice, teologice și spirituale. Leonid Uspensky este un autor de referință care a redefinit modul de înțelegere al icoanei: nu doar ca obiect artistic, ci ca fenomen teologic, liturgic și spiritual, contribuind la renașterea și păstrarea tradiției iconografice ortodoxe.
Cartea "Teologia icoanei" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în trei ediții, și anume: Patmos (2005), Anastasia (1994) și Anastasia (2009).


sus